Hvis du driver en virksomhed i Danmark, skal du løbende indberette dine ansattes løn til eIndkomst. Det er en offentlig instans under SKAT, som registrerer indkomstoplysninger for alle lønmodtagere.

Det kan være tidskrævende og give anledning til fejl. Hvis en indberetning ikke er blevet korrekt registreret eller indtastet forkert, kan det i værste tilfælde føre til, at din medarbejder kommer til at betale 55% på deres indkomst.

Du kan også undgå den hovedpine ved at bruge et lønprogram som Salary, der automatisk tager sig af indberetning til eIndkomst.

Vil du gerne have styr på eIndkomst – og sikre, at alting er blevet registreret korrekt?

Så læs med.

Hvad er eIndkomst?

Med eIndkomst danner det offentlige sig et retvisende billede af lønmodtagernes indkomst og arbejdstimer. Det er vigtigt af flere årsager.

For det første, bruger SKAT de oplysninger, når de skal opkræve A-skat eller føre kontrol med udbetaling af diverse sociale ydelser. Det er en sikkerhedsforanstaltning, som skal sørge for, at alle betaler den lovpligtige skat af deres indkomst.

For det andet, er eIndkomst med til at beskytte dine medarbejdere. Den sikrer nemlig, at de løbende optjener dagpenge, feriepenge og betaler ind til ATP af deres løn. Det er derfor vigtigt også at registrere løn- og arbejdstimer, når du indberetter til eIndkomst.

Der er to forskellige måder, du kan indberette til eIndkomst – manuelt via LetLøn eller automatisk via et lønprogram som Salary.

Manuel tilmelding til eIndkomst

Du kan også vælge at tilmelde dig manuelt til eIndkomst. Det gør du typisk ved at lave løn i et Excel-ark og indberette direkte til eindkomst, eller lave lønnen via Skats Letløn.

For at lave en manuel tilmelding, skal du først være registreret som arbejdsgiver på Virk.dk. Ellers vil din indberetning ikke blive godkendt. Herefter skal du logge ind på TastSelv Erhverv, og indtaste oplysningerne for hver enkelt ansatte manuelt.

De oplysninger, du får brug for ved hver enkelt ansatte, er:

  • Bruttoindkomst
  • A-indkomst
  • A-skat
  • Løntimer
  • AM-bidrag
  • ATP

Hvis du bruger et lønprogram som Salary, er alle de oplysninger i forvejen oprettet automatisk, og du slipper altså for manuel indtastning.

Simpel og let e-indkomst med Salary

Når du godkender lønsedler i Salary, indberetter programmet selv automatisk al den data, som ligger til grund for lønsedlerne. Det betyder, at alt du registrerer i Salary bliver indberettet til eIndkomst, så det lever op til lovgivningen.

Med Salary undgår du at lave tastefejl og bruge unødig tid på at gennemse og manuelt indtaste hver enkelt oplysning hver måned.

Skat har desuden en generelt forventning om, at alle virksomheder udbetaler løn hver måned. Hvis det ikke er tilfældet, skal du som arbejdsgiver lave en nul-indberetning. Det tager Salary sig af helt automatisk, hvis der er en måned, hvor din virksomhed ikke har lavet løn. 

Det eneste krav er derfor, at du har registreret lønnen korrekt og er oprettet som arbejdsgiver i eIndkomst. Salary tager sig også selv af at sende en tilmelding til eIndkomst, når du opretter en medarbejder.

Har du brug for hjælp til at registrere dig selv som arbejdsgiver? Så læs vores simple step-by-step guide.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er cta-salary-300x65.png
Kategorier: Guide